740 / 900 vikakoodit

Yleisimmät kysymykset

Valvojat: Tumppi, volvopete

740 / 900 vikakoodit

ViestiKirjoittaja volvopete » 04.10.2014 14:24

Vastaava englanninkielinen: www.swedishbricks.net


Vikakoodit LH 2.4, napa A2
1-1-1 Ei vikaa
1-1-2 Ohjausyksikkö
1-1-3 Lambda-anturi/liian rikas tai laiha seos (vaihtoehtoinen koodi)
1-2-1 MAP-anturi (imusarjan alipaineanturi) tai MAF-anturi (ilmamäärämittari)
1-2-2 Imuilman lämpöanturi
1-2-3 Moottorin lämpöanturi
1-3-1 Sytytysjärjestelmän RPM-anturin signaali puuttuu startatessa
1-3-2 Akkujännite liian suuri tai pieni
1-3-3 Tyhjäkäyntitieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu
1-4-1 Vauhtipyörän YKK-anturi
1-4-2 EZK sytytysohjausyksikkö hajonnut
1-4-3 Nakutusanturin signaali puuttuu tai on epäkelpo
1-5-4 EGR-järjestelmässä liian kova virtaus
2-1-2 Lambda-anturin signaali puuttuu
2-1-3 Täyskaasutieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu
2-1-4 RPM-anturin signaali ”pätkii”
2-2-1 Seos liian laiha osakuormalla
2-2-2 Rele ?
2-2-3 Tyhjäkäyntiventtiilin signaali puuttuu
2-2-4 Jäähdytysnesteen lämpöanturin signaalissa häiriöitä
2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla
2-3-2 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä
2-3-4 Tyhjäkäyntitieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu tai on epäkelpo
2-4-1 EGR-järjestelmän virtaus liian pieni
2-4-4 Nakutusanturin signaali epäkelpo
3-1-1 Nopeusanturin signaali puuttuu
3-1-2 Nakutusanturin signaali puuttuu, nakutukseen liittyvä polttoaineen rikastaminen
3-1-3 Hiilisäiliön venttiilissä häiriö
3-2-1 Kylmäkäynnistyssuuttimen signaali puuttuu
3-2-2 Kuumalanka-ilmamäärämittarin lanka poikki
3-2-4 Sähköisen vesipumpun releessä häiriö
3-4-3 Bensapumpun releessä häiriö
3-4-4 EGR lämpötilasignaali puuttuu tai on epäkelpo
4-1-1 Kaasuläpän asennontunnistin ?
4-1-3 EGR-lämpöanturin signaali puuttuu tai on epäkelpo

Ohjausyksikön vikakoodit voidaan helposti purkaa ilman varsinaista
vikakoodinlukijaa esimerkiksi tien päällä, koska diagnostiikkalaite on
integroitu osaksi autoa. "Käyttöliittymänä" on johto, yksi näppäin sekä vilkkuva
ledi. Kannattaa muistaa että vikakoodi on vain suuntaa antava tieto. Esimerkiksi
lämpöanturilta tuleva vika ei tarkoita vikaa välttämättä itse anturissa, vaan
sitä että ohjausyksikkö ei saa kyseistä signaalia. Tämä taas voi johtua itse
ohjausyksiköstä, johtosarjasta, viallisesta liittimestä ja tietysti itse
anturista. Myöskään liian pienen/suuren lambda-arvon vikakoodi ei tarkoita
välttämättä itse anturissa, vaan esimerkiksi sytytysjärjestelmä saattaa pätkiä,
jolloin palamatonta polttoainetta pääsee pakojärjestelmään aiheuttaen
vikakoodin.

Harvinaisemmissa tapauksessa vika ei tallennu ohjausyksikön muistiin lainkaan.
Jos esimerkiksi imuilman lämpöanturi toimii sallitulla alueella mutta näyttää
väärin, ei ohjausyksikkö tiedä asiasta. Vika kuitenkin vaikuttaa käyntiin ja
sitä voi olla vaikea metsästää. Kirjoittajan autossa oli juuri kyseinen vika.

Vikakoodien lukeminen (tila 1):

* Diagnostiikkayksikkö sijaitsee konepellin alla kuljettajan puolella mustassa tulitikkurasian kokoisessa laatikossa.
* Avaa diagnostiikkayksikön kansi, jonka alta löydät pistokkeita numeroituna 1-6
* Käännä sytytysvirta päälle
* Liitä diagnostiikkajohdin töpseliin numero 2.
* Paina diagnostiikkapainiketta 1-3 sekuntia
* N. 3.5 sekunnin jälkeen alkaa ledi vilkkua. Vilahdukset tulevat 3:ssa sarjassa.
Sarjojen välillä on 3.5 sekunnin tauko
* Jokaisessa sarjassa on 0.5 sekunnin välähdys ja 0.5 sekunnin tauko.
Sarjan välähdysten määrä kertoo numeron.
* Laske jokaisen sarjan välähdykset. Ensimmäisestä sarjasta saadaan vikakoodin ensimmäinen, toisesta toinen numero jne. Katso sitten kyseinen vikakoodi taulukosta.
* Seuraava vikakoodi voidaan lukea painamalla näppäintä jälleen 1-3 sekuntia. Mikäli vikakoodeja ei ole enempää, näytetään ensimmäinen koodi uudelleen.

Komponenttien testaaminen (tila 2):

* Kytke virta ja liitä pistoke 2. töpseliin kuten edellä
* Paina näppäintä 1-3 sekuntia, päästä näppäin 1-2 sekunniksi ja paina uudelleen 1-3 sekuntia.
* Ledi alkaa vilkkua yhtäjaksoisesti, jolloin ollaan diagnostiikkatilassa 2.
* Tässä tilassa voit testata vauhtipyörän anturin, automaattivaihteiston vaihteenvalitsimen asennontunnistimen sekä B18U-koneen tyhjäkäyntimoottorin sisällä olevan kytkimen toiminnan.
* Kun ohjausyksikkö saa signaalin kyseiseltä laitteelta, se välkyttää kyseisen
laitteen koodin vahvistukseksi.

Komponenttien aktivointi (tila 3):

* Toimi kuten tilassa 2, mutta paina näppäintä 2 kerran sijasta 3 kertaa
* VAROITUS! Koska suuttimet ovat toiminnassa 5-10 sekuntia, polttoainetta pääsee sylintereihin ja seuraavassa käynnistyksessä mahdollisesti kuumaan katalysaattoriin, räjähtäen sen sisällä! Bensapumpun virransyöttö on siis syytä katkaista ennen testin aloittamista!
* Ohjausyksikkö alkaa aktivoida oheislaitteita seuraavassa järjestyksessä:
* Suuttimet
* Tyhjäkäyntiventtiili
* Hiilisäiliön venttiili
* Ilmastoinnin kytkin
* Päärele

* (Lisä)rele
* Vesipumppu
* Testi toistetaan automaattisesti 2 kertaa, jolloin se päättyy itsestään

Vikakoodien tyhjennys:

* Lue vikakoodit kuten edellä on kerrottu.
* Huom! Kaikki koodit on luettava (ts. sinun on saatava ensimmäinen vikakoodi
uudelleen) muuten tyhjennys ei onnistu.
* Paina tämän jälkeen näppäintä 5 sekuntia ja vapauta se.
* Odota kunnes ledi syttyy (3-10 sek)
* Paina näppäintä jälleen vähintään 5 sek.
* Lue vikakoodit uudelleen tarkistaaksesi että tyhjennys onnistui (yksikön
pitäisi nyt antaa 1-1-1)
Avatar
volvopete
Ylläpitäjä
 
Viestit: 128
Liittynyt: 26.09.2014 10:48
Paikkakunta: Petäjävesi/Jyväskylä

Paluu F-A-Q

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron