Päästöijen vianhaku

Yleisimmät kysymykset

Valvojat: Tumppi, volvopete

Päästöijen vianhaku

ViestiKirjoittaja volvopete » 23.10.2014 21:37

Yleistä pakokaasuista

Pakokaasun kolme tärkeintä saastetta ovat hiilimonoksidi (CO) , palamattomat hiilivedyt (HC),
sekä typen oksidit (NOX). Muita saasteita ovat myös hiilidioksidi (CO2) joka ei varsinaisesti
ole saaste lainkaan.


Hiilimonoksidia syntyy erityisesti silloin kun polttoaineessa ei ole tarpeeksi happea täydellistä
palamista varten. CO pitoisuudella on lähes suora riippuvuus seossuhteeseen, mitä rikkaampi polttoaine
seos on, sitä enemmän on pakokaasuissa hiilimonoksidia.


Hiilivetysaasteet johtuvat pakokaasujen sekaan jäävästä palamattomasta polttoaineesta. Liian rikkaasta
seossuhteesta on väistämättömänä seurauksena hiilivetypitoisuuden kasvaminen, mutta myös
mentäessä liian laihalle, hiilivetypitoisuus kasvaa erittäin jyrkästi, mihin on syynä laihan seoksen
hidas ja epätäydellinen palaminen. HC pitoisuuteen vaikuttaa myös erittäin oleellisesti sytytyslaitteisto.
Tärkeä HC arvojen hillitsijä on sytytyslaitteiston moitteeton kunto ja osien määräaikainen vaihto.


Typen oksideihin kuuluvat sekä typpimonoksidi (NO) sekä typpidioksidi (NO2), kuitenkin usein puhutaan
molemmista yhteisellä nimellä typen oksidit (NOx). Typen oksideja syntyy moottorissa sitä enemmän
mitä suurempi on palamislämpötila- ja paine. Pakokaasun typen oksidipitoisuus kasvaa suorassa suhteessa
moottorin kuormitukseen, koska paineet ja lämpötilat kasvavat kuormituksen kasvaessa.


TOIMENPITEET JA VIANETSINTÄ

- Sytytysennakon myöhäistämisellä saadaan pakokaasujen lämpötila korkeammaksi, mikä edesauttaa CO- ja HC-
saasteiden jälkipalamista. Liian myöhäinen sytytysennakko taas nostaa HC arvoja.

- Termostaatin vaihto kuumempaan nostaa koko moottorin toimintalämpötilaa, jolloin seos muuttuu
homogeenisemmaksi ja samalla paremmin palavaksi pienillä käyntinopeuksilla.

- Sytytystulppien vaihto pykälän tai kaksi kuumempiin sekä kärkivälin säätäminen normaalia suuremmaksi.

CO ja HC-pitoisuudet korkeat

- seos liian rikas
- kaasuttimen polttoainepinta liian korkealla
- neulaventtiili vuotaa
- rikastin viallinen
- moottoriöljy huonolaatuista, vanhaa tai väärä viskositeetti
- kampikammiossa bensiiniä
- kampikammion huohotusletku tukossa (PVC venttiili ei toimi oikein)

CO-pitoisuus alhainen, HC-pitoisuus korkea

- imuvuoto
- alipainevuoto

CO-pitoisuus normaali, HC-pitoisuus korkea

- puristuspaine alhainen
- sytytyslaitteet (tulpat, pyörijä, johdot, sytytyksen väärä säätö)

Joutokäynnin CO-pitoisuus liian suuri

- Käynnistyssuutin viallinen (vuotaa)
- moottorin lämpöanturi viallinen
- b-paineensäädin viallinen
- imusarjan paineanturi
- suihkutussuutin
- ECU

Oletuksena oletan että lambda anturi ja katalysaattori ovat kunnossa. Nämä kaksistaan vaikuttavat jo niin paljon että muiden osien heikko kunto jää todella vähälle huomiolle jos esim ennen leimaa nakataan alle uusi katalysaattori ja uusi lambda anturi.

täysin vapaasti muokattavissa ja lainattavissa.
Avatar
volvopete
Ylläpitäjä
 
Viestit: 128
Liittynyt: 26.09.2014 10:48
Paikkakunta: Petäjävesi/Jyväskylä

Paluu F-A-Q

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron