Volvo 850 käsijarrukengät vaihto

Korjaamo osio vikaan kuin vikaan

Valvojat: Tumppi, volvopete

Volvo 850 käsijarrukengät vaihto

ViestiKirjoittaja Reiska » 08.12.2014 16:59

Jos vaihdatte noi jarrukengät niin alkuperäiset ,Kiinassa tosin tehty ja hintaa on jotain 55€
Muttaa kun ne kestää 320tkm niin ei viellä konkunssia saa aikaan
Niissä on sitä hihnaa 3 senttia enenmän vastaan tarvike joten parempi kitka pitää hyvin
Muistakaa putsata paineilmalla ja jarrujen puhdistusspayllä se ABS anturi ja se muoviratas josta tuo anturi tiedon.
Monesti jos se ABS vikavalo alkaa vilkkumaan ajoittain tuolla on häikkää.
Kun itsellä on ajettu autolla vasta 340tkm yhtään anturia ei ole vaihdettu ja ei ole tarvinnut kolvailla viellä tuota ABS boxia.
Laitan tuohon taka-akselin jarrurempan ohjeet jos joku haluaa harrastaa ja säästää sanotaanko että aika monet munkkikahvit
Ps nämä hinnat sitten on siltä ajalta kun isä lampun osti eli ei kannata tuijottaa niitä

Takajarrut +käsijarru korjaus

Mitä saa Suomessa 200€ rahaa.
Sillä saa täydellisen jarruremontin taakse 850 Volvoon.
Ohjeet tässä jos itse tekee ja siinäkin säästä 1 munkkikahvin hinnan.
Ohjeet .
Osta Biltemasta jarrusatulat 2 kappaletta a hintaan 49.90e =99.90€
Jarrulevy a29€=58€
Jarrupalat 9.90€ sekä ne liimattavat kitinälevyt sinne palojen taakse.
On kumia täten hiljaiset ja toimivat.Asennussarja3.35e
Käsijarrukengät jos tarvetta itsellä vaikka oli mittarissa yli 230tkm niin kulumaa oli ainoastaa1.5 milliä en vaihtanut kun ei ollut tarvetta.
Käsijarrukengät 19.90e asennussarja 5.90€
Jarruputket 2 kappaletta jotka menee sinne satulaan useimmiten niin jumissa ei auta muun kuin uusia koko putki .

Tarvikeliikkeestä saatavana katsovat kirjassa pituuden ja mikä nippeli tulee putken päähän hinta 2 putkelle n 12€

Jarrusatulan kiinnityspultit 4kpl Bilia maksaa 4€ teemme takuutyötä siksi vaihdamme kaikki osat uusiin .
Tämä ohje käsijarru säätämiseen on kuskinpuolelle kun se käsijarrumekanismissa on kuskinpuolella klo 12 ja pelkääjänpuolella klo 11 se säätöhomma.
Pyörän pultit auki auto ylös sinulla on hyvät pukit laitat sinne takaakselin alle ja nosta molemmilta puolilta eli auto on takapäästä ylhäällä voit tehdä sarjatyötä ja nopeuttaa kivasti.
Katso että eturenkaiden edessä ja takana topparit ettei auto rupea liikkumaan.
Vaihdesilmässä ja käsijarru EI SAA OLLA PÄÄLLÄ
Rengas irti ja vasaralla ja pyöreäpäisellä halkaisija 4 milliä lyöntipuikolla napsautetaan lukitussokat irti satulasta eli palat irrotetaan .
Kärkipihdit vedetään sokka irti ja samoilla pihdeillä napataan palat pois.

Jos pelkkä käsijarrukenkien vaihto /tarkistus niin laitaa vain tuo jarrusatulaa narullaa kiinni jouseen etteä se jarruputki ei viotu.
Kokeillaan aukeaako satulassa oleva jarruputki auki sinulla on 11millin jarruavain eli lenkki jossa sellainen kolo että putki mahtuu menemään justiinsa läpi .
Ei aukea,napsauta niillä kärkipihdeillä se letku poikki ja taita putken suu ettei jarrunestettä tiputa.

Otetaan 13 millin hylsy ja avataan ne kiinnityspultit jotka pitää satulan paikoillaan.

2 pulttia avautuvat helposti kun on voimaa takana katso että oikea avautumissuunta.

Satula pois ja sen jälkeen otetaan jarrulevyssä oleva keskityspultti pois 10 millin lenkki
Toiset tässä vaiheessa löysäävät käsijarruvaijeria keskikonsolin luukku auki näet pikku luukun avaa se pikku talttapäinen ruuvimeisseli ja ota muistaakseni 4 millin kuusiokoloavain jolla löysäät säätöä .Kädellä tunnet sen pultin helppo säätä siitä.

Kokeilet levyä tuntuuko että käsijarru kantaa,eli joudumme löysäämään mekanismia.
Käännä jarrulevyssä oleva reikä kello 12 kohdalle ja laita ruuvimeisseli sinne reikään kokeille löytyykö se hammasratas jolla säädetään käsijarrun kireyttä.
Muistaakseni kun nostat sitä ruuvimeisselin kahvaa niin löystyy .
Kokeilemalla sen huomaa.
Vetäise se jarrulevy pois kuten huomaat käsijarrulevyt ainosastaan pölyiset muuten kunnossa .

Voit imuroida pölyt pois tai sitten puhaltaa ne pois painepullolla on hyvä sellainen jolla tietokoneita putsataan.

(Jos joutuu vaihtamaan noi jarrukengät niin rasvaa oikeisiin paikkoihin sinne käsijarruvaijerin mekanismiin.Jarrukengät pitää jousi kiinni alhaallaa se paikalleen laitto hyvät pihdit tai sitten se puikko(purasin) jolla tehdään puuhun ruuville aloitusreikaa niin sillä konkottaa sen paikoileen.Itse tein tuolla)
Santapaperilla voit sipaista karheutta käsijarrukenkiin .

Putsaa jarrulevy pois rasvasta laita levy paikalle ja keskitystappi paikalleen kiinni.

Tässä vaiheessa varmaakin kannattaa palauttaa käsijarrun kireys jos olette koskeneet siihen vaijeriin
Säädä käsijarru niin että ei hankaa vapaa asennossa itse kokeilin niin että käsijarrukahva 3 pykälässä ei jaksanut käsin enää vääntää levyä .

Säädöstä vielä ensiksi säätö aivan auki eli levy jumissa ja aukaiset sitä säätöä niin että pyörii vapaasti .

Laske vielä montako hammasta aukaisit niin on helppoa saman verran toisellekin puolelle säätä Käsijarru.

Laita jarrusatula paikalle kiristä pultit tarpeeksi kiinni onneksi niissä uusissa pulteissa on lukitus ainetta ei aukea helposti ,se punainen kama.

Ennen jarrusatulan paikalleen laittoa työnä ne sylinterit sisään että jarrupalat sopii hyvin tässä vaiheessa on helppoa katsoa tämä homma.

Jarrupalat sivele sivuun kuparitahnaa tai CRC jarruille suunniteltua pastaa.
Jos sinulla on jarrukumi rasvaa niin sinne sylinterin päihin sipaise kyseistä ainetta.
Palat paikallaan niin laitetaan se asennussarja paikalleen jousi ja sitten ne lukitustapit katso että reiät on kohdilla ja sillä pikku vasaralla napauta tapit paikalleen joihin olet myös laittanut rasvaa kupari tai pastaa.
Menee koloihin ja lukittuu samalla.
Oletko koska vaihtanut autoosi nesteet jos et ole niin kannattaa valuttaa sitä jarruputkea myöten likainen nesteet purkkiin ettei pilaa uutta sylinteriä.

Ei ole enää kuin jarruletkun vaihto ota irti siitä akselin luota putki ahdas paikka mutta kyllä se sieltä aukeaa kun on ammattivehkeet .
Uuden putken olet taivuttanut vanhan putken malliseksi ja tee niin vasemmalla kädellä työnä putkea liitokseen ja oikealla käännät liitintä johon olet laittanut tervaa tai sitten sitä kuparirasvaa.

Katso että liitin ei vuoda ja sama homma sinne satulan päässä.

Jarrunestettä säiliöön sanovat että DOt 4 tai 4+ ompi luokitus.
Avaa ilmausruuvi johon myös rasvaa kierteisiin ja avain on 9 millinen lenkki.
Kun nestettä tulee on ilmauksen vuoro otetaan kaveri /vaimo avuksi .

Jarrupoljin pohjaan ja avataan se ilmausruuvi ilmat purskahtaa ulos .

Toistetaan 3 kertaa tai niin kauan kun ei ilmaa enää tule , ja voi laittaa letkun siihen ilmausruuviin ettei mene autonalustaa jarrunestettä ja luonto kiittää.
Rengas paikalleen ja kiristetään momenttiin kun auto on alhaalla.

Kun teette näitä asioita olkaa HUOLELLISIA ja kiristäkää kaikki ruuvit ja mutterit sekä puhtaat kädet eli ei rasvaisilla käsillä käsitellä niitä jarrupaloja.
Rasvalla on huono kitka.
Molemmat puolet tehty niin ajelkaa varovaisesti ensiksi alussa ja 200km matkalla ei mitään paniikkijarrutuksia osat mukautuu ja saapi nauttia kättensä töistä pitempään.

Aikaa menee n 2 tuntia tähän remonttiin jos ei mitään yllätyksiä satu.
Kuten huomaatte ei tämä ole vaikeaa
Reiska
 
Viestit: 8
Liittynyt: 08.12.2014 16:22

Paluu Korjaamo/Tekniikka Etuvetoiset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron